De fleste typer trening er bra, så lenge det føles bra i kroppen. Alt er bedre enn ingenting!

Det trenger ikke bety tre timer i uken på treningsstudio. Daglige gåturer og hverdagsmosjon hjelper langt på vei.

For den som har utviklet cystenyrer, er derimot ikke alle typer idrett egnet. Du bør være forsiktig med aktiviteter der det er risiko for kraftig kroppskontakt eller slag mot nyrene og cystene (f.eks. boksing, bryting, ishockey) eller hopp og andre bevegelser som ryster kroppen kraftig. Også tunge løft bør unngås.

Ta pauser i stillesittingen

Ny forskning viser at det ikke bare er viktig å mosjonere og holde seg i gang, det er like viktig å redusere den tiden man sitter stille. Langvarig stillesitting innebærer helserisiko – uavhengig av annen fysisk aktivitet. Det holder altså ikke å gå på treningsstudio tre ganger i uken hvis de resterende timene tilbringes i sofaen foran tv-en. Stillesitting gjør musklene inaktive, energiomsetningen reduseres og risikoen for diabetes og hjerte-karsykdom øker.

 

Anbefalingen er å reise seg og bevege seg minst én gang hver time.

Stillesitting kan være tid foran tv og datamaskin, sitte og lese eller snakke, sitte i transportmidler. Internasjonale studier viser at voksne sitter i gjennomsnitt 7–8 timer per dag, halvparten av denne tiden er foran tv-en. Anbefalingen er å reise seg og bevege seg minst én gang hver time. Det positive er at det ikke kreves så lange pauser for å sparke i gang muskler og forbrenning, noen minutter holder. Men pausebevegelsene bør omfatte store muskelgrupper i ben og/eller armer, for eksempel raske skritt rundt i rommet med svingende armer, knebøy eller å gå opp eller ned en trapp. Tenk også over hvordan du kan redusere stillesittingen.